طراحی وب سایت در کرج
026-34204893
09101013858

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری (UX) چیست؟

طراحی تجربه کاربر زمینه ای بسیار گسترده ، چند رشته ای و جذاب است. محصولات و خدماتی را که بطور روزانه از آنها استفاده می کنیم شکل می دهد و می تواند منجر به موفقیت یک کسب و کار یا مارک تجاری را شود و یا منجر به شکست آن شود.(تجربه کاربری)

در اینجا لیستی از  آنچه که باید در طراحی UX برای شروع کار بدانید را برایتان فراهم کردیم:

  • طراحی UX چیست؟
  • تاریخچه UX
  • رشته های طراحی UX: مدل Quadrant
  • یک طراح UX چه کاری انجام می دهد؟ فرآیندها ، کارها و ابزارها
  • ارزش طراحی UX
  • چگونه به یک طراح UX تبدیل شویم

 

تجربه کاربری

 

۱٫ طراحی تجربه کاربر چیست؟

تجربه کاربر (UX) به هر تعامل کاربر با یک محصول یا خدمات اشاره دارد. طراحی UX هر یک از عناصر سازنده این تجربه را در نظر می گیرد ، چگونگی احساس کاربر را بررسی می کند ، و انجام کارها را برای کاربر آسان می کند.هدف از طراحی UX ایجاد تجربه های دلپذیر آسان ، کارآمد ، مرتبط و همه جانبه برای کاربر است.

تفاوت بین طراحی UX و UI

وقتی در مورد UX صحبت می کنیم ، اصطلاح طراحی رابط کاربری (UI) به ناچار از بین می رود. با این حال ، UX و UI دو چیز متفاوت هستند.

طراحی رابط کاربری مشابه UX نیست. UI به رابط واقعی یک محصول اشاره دارد. طراحی بصری صفحاتی که کاربر هنگام استفاده از یک برنامه از آن استفاده می کند یا دکمه هایی که هنگام مرور وب سایت روی آن ها کلیک می کند.

طراحی UI مربوط به تمام عناصر بصری و تعاملی یک رابط محصول است و همه چیز را از تایپوگرافی و پالت های رنگی گرفته تا انیمیشن ها پوشش می دهد.

طراحی UX در همه جا وجود دارد: چیدمان یک سوپر مارکت ، ارگونومی یک وسیله نقلیه ، قابلیت استفاده از یک برنامه تلفن همراه. است.

۲٫ تاریخچه طراحی UX

برخی از اساسی ترین اصول UX را می توان تا ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد در فلسفه باستانی چینی فنگ شویی ردیابی کرد که تمرکز آن بر تنظیم محیط اطراف شما بهینه ترین ، هماهنگ یا کاربرپسند است.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ، تا اوایل قرن ۵ قبل از میلاد ، تمدن یونان باستان ابزارها و مکانهای کاری خود را بر اساس اصول ارگونومیک طراحی می کردن.

تجربه کاربری

در اواخر قرن نوزدهم ، اندیشمندان و صنعتگران بزرگی مانند فردریک وینسلو تیلور و هنری فورد شروع به ادغام اصول اولیه طراحی تجربه در فرایندهای تولید خود کردند.

در انجام مأموریت برای کارآمدتر کردن نیروی انسانی ، تیلور تحقیقات گسترده ای در مورد تعامل بین کارگران و ابزار آنها انجام داد – دقیقاً مانند طراحان UX امروزه چگونگی تعامل کاربران با محصولات و خدمات را بررسی می کنند.

حتما مطالعه کنید:ترند های تجربه کاربری سال ۲۰۲۰

یکی دیگر از چهره های مهم تاریخ UXمهندس صنایع هنری دریفوس است. درفوس در کتاب خود طراحی برای مردم (۱۹۵۵) توضیحات کاملی درباره آنچه ما اکنون به عنوان طراحی UX می شناسیم ارائه می دهد:

در اوایل دهه ۹۰ ، دانشمند معروف دون نورمن به عنوان معمار کاربری،یه تیم شرکت اپل پیوست و او را به عنوان اولین کسی که در عنوان شغلی خود UX داشت ، بدست آورد.

او به اصطلاح “طراحی تجربه کاربر” آمده است زیرا می خواست “تمام جوانب تجربه شخص را با یک سیستم از جمله طراحی صنعتی ، گرافیک ، رابط ، تعامل بدنی و کتابچه راهنمای کاربر” پوشش دهد.

قرن هاست که انسان ها به دنبال بهینه سازی محیط اطراف خود برای حداکثر راحتی کاربر هستند. این روزها ، اصطلاح طراحی UX دارای مفهوم دیجیتالی قوی است که اغلب به برنامه ها ، وب سایت ها ، نرم افزارها ، ابزارها و فناوری اشاره دارد.(تجربه کاربری)

ادامه مطلب در :

تجربه کاربری (UX) چیست؟ (قسمت دوم )

تجربه کاربری ۳ (UX) چیست؟ (قسمت سوم )

تجربه کاربری ۴ (UX) چیست؟ (قسمت چهارم )

تجربه کاربری ۵ (UX) چیست؟ (قسمت پنجم )

پست مرتبط
قانون طلایی UI
۸ قانون طلایی UI

طراحان باید هر روز مشکلات را حل کنند و یافتن راه حل مناسب مستلزم تحقیق عمیق و آزمایش دقیق برنامه ریزی شده است. این بسیار خوب خواهد بود که یک رویکرد یک اندازه مناسب یا یک فرمول مخفی را کشف کنید که به طور خودکار تمام مشکلات طراحی رابط ما را حل کند. ممکن است […]

ادامه مطلب
بازاریابی آنلاین | طراحی سایت در کرج | طراحی وب سایت در کرج | هلدینگ کیان تجارت فاوا
تجربه کاربری ۵ (UX) چیست؟ (قسمت پنجم )

طراحی تجربه کاربر زمینه ای بسیار گسترده ، چند رشته ای و جذاب است. محصولات و خدماتی را که بطور روزانه از آنها استفاده می کنیم شکل می دهد و می تواند منجر به موفقیت یک کسب و کار یا مارک تجاری را شود و یا منجر به شکست آن شود.(تجربه کاربری ۵) ۶٫ چگونه […]

ادامه مطلب
تجربه کاربری 4
تجربه کاربری ۴ (UX) چیست؟ (قسمت چهارم )

طراحی تجربه کاربر زمینه ای بسیار گسترده ، چند رشته ای و جذاب است. محصولات و خدماتی را که بطور روزانه از آنها استفاده می کنیم شکل می دهد و می تواند منجر به موفقیت یک کسب و کار یا مارک تجاری را شود و یا منجر به شکست آن شود.(تجربه کاربری ۴) ۵-ارزش طراحی […]

ادامه مطلب

پاسخی بگذارید