تجربه کاربری (UX) چیست؟ (قسمت دوم )

تجربه کاربری (UX) چیست؟ (قسمت دوم )

طراحی تجربه کاربر زمینه ای بسیار گسترده ، چند رشته ای و جذاب است. محصولات و خدماتی را که بطور روزانه از آنها استفاده می کنیم شکل می دهد و می تواند منجر به موفقیت یک کسب و کار یا مارک تجاری را شود و یا منجر به شکست آن شود.(تجربه کاربری)

۳٫ رشته های طراحی UX: مدل Quadrant

UX یک اصطلاح گسترده ای است که می تواند به چهار رشته اصلی تقسیم شود:

  • استراتژی تجربه ، (EXS)
  • طراحی تعامل (IxD)
  • تحقیقات کاربر (UR)
  • معماری اطلاعات (IA)

تجربه کاربری (UX)

استراتژی تجربه (EXS)

طراحی UX فقط مربوط به کاربر نیست؛ این امر همچنین ارزش بزرگی را برای تجارت محصول یا خدمات به ارمغان می آورد. استراتژی تجربه شامل تدوین استراتژی جامع تجارت ، نیازهای مشتری و نیازهای شرکت می باشد.

طراحی تعامل (IxD)

طراحی تعامل با در نظر گرفتن کلیه عناصر تعاملی مانند دکمه ها ، انتقال صفحه و انیمیشن ها ، نحوه تعامل کاربر با یک سیستم را بررسی می کند. طراحان تعامل به دنبال ایجاد طرح های بصری هستند که به کاربر امکان اینکه وظایف و اقدامات اصلی را با زحمت انجام دهد را می دهد.

تحقیقات کاربر (UR)

همه چیز در طراحی UX  به شناسایی یک مشکل و طراحی راه حل است. این امر نیاز به تحقیق و بازخورد گسترده از مشتریان موجود یا بالقوه دارد. در مرحله تحقیق ، طراحان UX نظرسنجی ، انجام مصاحبه و آزمایش قابلیت استفاده را انجام می دهند و برای درک نیازها و اهداف کاربر نهایی ، پرسنل کاربر ایجاد می کنند. آنها هم داده های کیفی و هم کمی را جمع می کنند و از این روش برای تصمیم گیری در طراحی خوب استفاده می کنند.

معماری اطلاعات (IA)

معماری اطلاعات عمل سازماندهی اطلاعات و مطالب به روشی معنی دار و در دسترس است. این امر در کمک به کاربر برای حرکت در مسیر یک محصول بسیار مهم است. برای تعیین IA از هر محصول معین ، معماران اطلاعات رابطه بین مجموعه های مختلف محتوا را در نظر می گیرند. آنها همچنین به زبان مورد استفاده توجه زیادی می کنند و اطمینان می دهند که هم قانع کننده و هم سازگار است.

حتما مطتاعه کنید:تجربه کاربری (UX) چیست؟ (قسمت اول )

در این چهار حوزه ، مجموعه کاملی از رشته ها وجود دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، طراحی تجربه کاربر بیشتر از مواردی است که برای طراحی و سیم کشی انجام می شود. این رشته به عناصردر این چهار حوزه ، مجموعه کاملی از رشته ها وجود دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، طراحی تجربه کاربر بسیار بیشتر از مواردی است که برای طراحی انجام می شود. این یک رشته چند رشته ای است که به عناصر علم شناختی و روانشناسی ، علوم رایانه ، طراحی ارتباطات ، مهندسی قابلیت استفاده و موارد دیگر می پردازد.

تجربه کاربری (UX)

ادامه مطلب در مقاله:

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری ۳ (UX) چیست؟ (قسمت سوم )

تجربه کاربری ۴ (UX) چیست؟ (قسمت چهارم )

تجربه کاربری ۵ (UX) چیست؟ (قسمت پنجم )

منبع مقاله :careerfoundry

پست مرتبط
طراحی سایت
۲نکته مهم در طراحی لوگو

المان ها و موارد بسیاری در موفق بودن یک سایت تجاری و یا کسب و کارآنلاین وجو دارد که مهم ترین آنها گرافیک و زیبایی سایت است که بسیار در سایت کیان آرت به آن پرداختیم در این مقاله قصد داریم تا درباره ۲ اشتباه رایج در طراحی لوگو سایت حرف بزنیم و به افراد […]

ادامه مطلب
پلاگین های ووکامرس
بهترین پلاگین های ووکامرس ۱

درباره ووکامرس به طور مفصل در مقاله های قبلی سایت کیان ارا صحبت کردیم و آن را بررسی کردیم حال در این مقاله به معرفی چند افزونه مهم و وابسته به ووکامرس، پلاگین های ووکامرس می پردازیم.ووکامرس یک سیستم فروشگاه ساز بر پایه وردپرس است و افراد زیادی در سراسر دنیا از ووکامرس برای ساخت کسب و […]

ادامه مطلب
کاهش مصرف cpu وردپرس
کاهش مصرف cpu وردپرس

بیشتر طراحان سایت به دنبال رفع مشکل مصرف بالای منابع هاست در سایت وردپرسی خود هستند. کاهش مصرف cpu وردپرس وابسته به رعایت نکاتی است که در این نوشته به ان اشاره می کنیم.همانطور که می دانید تنها مشکل اصلی وردپرس این است که مصرف بالای آن در منابع و cpu است. وردپرس به دلیل […]

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید