سئو چیست؟

سئو (SEO) که مخفف کلمه های Search Engine Optimization است، معنای لغوی بهینه سازی موتور جستجو را میدهد. اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چگونه میتوان موتورهای جستجو را بهینه کرد؟

سئو را میتوان به صورت ساده مجموعه ای از روش هایی که باعث میشوند وب سایت ما بهتر دیده شود، ارتباط بهتری با کاربر برقرار کند و در نتیجه در هنگام جستجوی کاربران سایت ما به صورت طبیعی در رتبه های بهتری دیده شود، تعریف کرد.

سئو(SEO) در نگاه اول ممکن است آسان به نظر بیاید، اما در حقیقت سئو نیازمند کسب دانش و علم در این زمینه، به روز رسانی آن و البته پیشه کردن صبر و شکیبایی است.

گوگل برای رتبه بندی سایت ها بیش از 200 فاکتور را در نظر میگیرد که به آنها الگوریتم گوگل میگوییم. در این میان یک سئوکار خوب کسی است که مهمترین آنها را از مرحله طراحی سایت تا به انتها میداند و اجرا میکند.

با ما در این مقاله از کیان آرت همراه باشید تا برای شما از مهمترین اهداف سئو و انواع سئو بگوییم.

5 مورد از مهمترین اهداف سئو

فرض کنید که شما کسب و کاری در زمینه فروش لوازم خانگی دارید. میخواهید که وقتی کاربری کلمه “خرید یخچال” را سرچ میکند شما را در نتایج اولیه گوگل مشاهده کند. پس در ابتدا، برای شروع مسیر تصمیم میگیرد که یک سایت زیبا و خوب را راه اندازی کنید.

کلمه “خرید یخچال” به طور تقریبی بالای 10 میلیون بار در روز سرچ میشود. از طرفی طبق تجربه میدانیم که کاربران به طور معمول تنها بر روی پنج یافته اول گوگل کلیلک میکنند. پس کلمه کلیدی “خرید یخچال” یک کلمه کلیدی رقابتی محسوب میشود که شما برای کنار زدن رقبایتان، و رسیدن به جایگاه دلخواه باید از دانش سئو استفاده کنید.

وقتی وب سایتی راه انداز میشود، ممکن است ما برای در دیده شدن در رتبه های اول تا پنجم گوگل کمی عجله کنیم. در حالیکه باید بدانیم بنا بر عوامل مختلف ظهور نتایج سئو زمان بر است. و بروز این نتایج میتواند هفته ها یا حتی ماه ها بعد از شروع کار طول بکشد.

به طور کلی سئو دارای اهدافی است که در زیر به صورت خلاصه به آنها اشاره میکنیم:

1) باعث دیده شدن کسب و کار و برند شما میشود ( برندینگ).

2) باعث جذب مخاطب و کاربر بیشتر به وب سایت شما و درنتیجه افزایش ترافیک سایت میشود.

3) باعث ارتقا رتبه وب سایت در نتایج موتور جستجوی گوگل میشود.

4) باعث تبلیغ شدن کسب و کار میشود.

5) باعث افزایش فروش میشود.

در اصلی ترین دسته بندی، سئو به دو دسته سئو درون صفحه و سئو بیرون صفحه تقسیم میشود.

در ادامه میخواهیم به صورت مفصل تر به تعریف هر یک از این روش ها بپردازیم.

سئو درون صفحه  (On Page SEO)

به هر اقدامی که باعث بهینه کردن صفحات وب سایت شود سئو درون صفحه میگویند؛ این اقدامات میتواند شامل افزایش سرعت سایت، افزایش امنیت وب سایت، لینک دهی به صفحات داخلی، تولید محتوای کاربرپسند، بهینه سازی طراحی سایت و …  باشد. سئو درون صفحه هم مانند کلیت سئو با هدف بهبود رتبه وب سایت برای موتورهای جستجو اتفاق میوفتد.

سئو بیرون صفحه (Of Page SEO)

به مجموعه اقداماتی که در خارج از وب سایت و با هدف دیده شدن وب سایت توسط کاربران، کسب اعتماد بین آنها و در نتیجه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو صورت میگیرد سئو بیرون صفحه میگویند.

اقداماتی مانند رپورتاژ آگهی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، راه اندازی وبلاگ، فعالیت در انجمن ها و … در دسته سئو بیرون صفحه قرار میگیرند.

مهندسین سئو بر این باور هستند که سئو خارجی در برابر سئو داخلی از اهمیت بیشتری در رسیدن به هدف برخوردار است. به شرطی که با اصول صحیح و درست این دسته از سئو آشنا باشیم. چراکه سئو بیرون صفحه همانقدر که میتواند برای سایت مفید باشد، اجرای غلط آن میتواند منجر به پنالتی و کاهش رتبه سایت شود.

سئوی کلاه سفید (White Hat SEO)

اگر به دنبال استفاده از روش های اصولی و استاندارد برای جلب همزمان رضایت مخاطب و رضایت موتورهای جستجو هستید، سئو کلاه سفید حتما به کمک شما می آید. در این روش که نیازمند صبر و حوصله بیشتر است، به این دلیل که مطابق با دستورالعمل های موتورهای جستجو است، به سایت هیچ گونه ضرر و خسارتی وارد نمیشود.

تولید محتوای متنی ارزشمند با استفاده از کلمات کلیدی، لینک دهی (خارجی و داخلی)، بک لینک ها (رپورتاژ آگهی، فعالیت در شبکه ها اجتماعی) و … نمونه ای از سئوی کلاه سفید هستند.

سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئوی کلاه سیاه که نقطه مقابل سئوی کلاه سفید است، شامل روش های غیر قانونی ای است که باعث میشود تا رتبه سایت در ابتدا خیلی سریع بهبود پیدا کند، اما بعد از مدتی سایت توسط گوگل جریمه و حذف شود.

استفاده از مقاله های کپی، به کارگیری بیش از حد از کلمات کلیدی در مطالب و خرید بک لینک تنها بخشی از تکنیک های سئو کلاه سیاه هستند؛ که گوگل به طور شفاف به کارگیری آنها را ممنوع و رد کرده است.

سئوی کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

اصطلاح سئوی کلاه خاکستری که در مقایسه با دو دسته قبلی کمتر میشنویم، همانطور که از نام آن پیداست جایی بین سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه قرار میگیرد.

در اینجا خبری از ممنوعیتی که به طور واضح و شفاف توسط گوگل مطرح شده باشد نیست. اما زیاده روی یا غیرحرفه ای استفاده کردن استراتژی های سئوی کلاه خاکستری باعث آسیب به وب سایت میشود. در طرف مقابل استفاده درست و به موقع همان استراتژی ها در روند بهبود رتبه سایت بسیار موثر هستند.

به طور مثال رپورتاژ آگهی یک سئوی کلاه خاکستری است. اگر رپورتاژ توسط یک سایت مرتبط با موضوع وب سایت شما، که جایگاه مناسب و دامنه ارزشمندی در گوگل دارد صورت بگیرد، سئوی کلاه سفید و برقراری شرایط برعکس منجر به سئوی کلاه سیاه میشود.

نتیجه گیری

اگر تصمیم به افزایش رتبه وب سایت خود دارید دو توصیه دوستانه به شما میکنیم. اول اینکه حتما از روش های سئوی کلاه سفید استفاده کنید؛ و در این راه صبور باشید. دوم اینکه از کارشناسان با تجربه که به الگوریتم های به روز گوگل تسلط دارند، کمک بگیرید.

در نهایت ما در کیان آرت با کارشناسان مجرب و دلسوز، در این مسیر کنار شما هستیم. امیدواریم بتوانیم سهمی در کاهش این چالش ها و سختی ها برای شما داشته باشیم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!