استراتژی های بازاریابی آنلاین

در قسمت اول از استراتژی های بازاریابی آنلاین به شرح مختصری از آن پرداختیم. اما فراموش نکنید این مبحث شامل مفاهیم و مباحث گسترده‌ای می‌ شود و اساسا هر فعالیت مرتبط با بازاریابی که در اینترنت انجام بگیرد، به عنوان زیرمجموعه‌ای از آن شناخته می‌شود. البته برای جلوگیری از گمراه شدن شما و درک بهتر چگونگی کارکرد فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی آنلاین، بعضی از مهمترین و پرکاربردترین راه‌های تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی اینترنتی را که کسب ‌و کارهای کوچک حتما باید راجع به آن‌ها اطلاعات داشته باشند، به شما معرفی می‌کنیم. پس این مقاله از کیان آرت را از دست ندهید.

بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو (با کلمهٔ اختصاری SEM شناخته می‌شود) به هر فعالیت مرتبط با بازاریابی‌ای اطلاق می‌شود که به منظور دسترسی بیشتر و راحت‌تر کاربران به وب‌سایتِ کسب‌وکاری بخصوص به هنگام جستجو در پلتفرم‌هایی چون گوگل انجام می‌گیرند. بهینه ‌سازی موتور جستجو (یا همان سئو) و پلتفرم‌ های جستجوی هزینه ‌بری چون گوگل ادوردز هر دو به عنوان بخش‌هایی بسیار مهم و اساسی (و البته مجزا از هم) از بازاریابی موتور جستجو شناخته می‌شوند. امروزه دیدن آموزش بهینه سازی سایت برای هر وبمستری بسیار حیاتی است.

شما با به‌کارگیری سئو، وب‌سایتی درست می‌کنید که به منظور داشتن رتبه‌ای خوب در میان سایر سایت ‌ها در موتورهای جستجو طراحی شده باشد. سئو که استفاده از آن رایگان است (ولی پیاده‌سازی آن رایگان نیست)، به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز پرداخت هزینه به موتورهای جستجو، کاربران آن‌ها وب‌سایت شما را در جستجوهای‌شان ببینند. به منظور داشتن رتبه‌ای خوب و قابل‌قبول در میان سایر وب‌سایت‌ها، باید تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی کلمات کلیدی مهم انجام دهید و از چگونگی نوشتن محتوای با کیفیتی که متمرکز بر کلمات کلیدی شناسایی شده باشند، آگاهی داشته باشید. برای داشتن این آگاهی مطلب اصول سئو بسیار کاربردی است.

به ‌علاوه به هنگام استفاده از سئو دربارهٔ چگونگی استفاده از تکنیک ‌هایی از قبیل لینک‌ سازی هم باید مطلع باشید (این تکنیک‌ها نیز سبب بالا رفتن رتبهٔ وب‌سایت می‌شوند). با وجود اینکه باید به‌طور منظم کلمات کلیدی مورد استفادهٔ خود را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید سئوی وب‌سایت شما در وضعیت خوبی به سر می‌برد، سئوی وب‌سایت اصلی شما، برخلاف سایر پلتفرم‌های بازاریابی به بازبینی و بررسی مداوم احتیاجی ندارد.

برای آموزش سئو وردپرس اما ابزارهایی چون یواست سئو (یواست سئو یکی از افزونه‌های رایگانی است که در محیط وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد) وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا وب‌سایت خود را به منظور استفاده از سئو بهینه‌سازی کنید؛ حتی اگر اطلاعات چندانی راجع به سئو نداشته باشید.

تبلیغات کلیکی 

یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی آنلاین بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (CPC) نوعی تبلیغات است که در آن بازاریاب‌ ها ابتدا تبلیغ مورد نظر خود را طراحی می‌کنند، سپس آن را به منظور معرفی به مخاطبان هدف‌شان با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی معرفی می‌کنند و در نهایت بابت نتیجهٔ حاصل شده هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. بسته به عواملی از جمله پلتفرمی که برای تبلیغ انتخاب می ‌شود، هزینهٔ پرداخت شده در پایان کار ممکن است به ازای کلیک‌ های صورت گرفته، تبدیل‌های صورت گرفته، اقدامات صورت گرفته توسط مخاطبان یا تعداد نمایش وب‌سایت در موتورهای جستجو محاسبه شود.

بازاریابی پرداخت به ازای کلیک با دو گونهٔ مختلف از تبلیغات به کار گرفته می‌شود: تبلیغات وابسته به جستجو و تبلیغات نمایشی یا تبلیغات همسان .

در تبلیغات وابسته به جستجو این امکان را خواهید داشت تا تبلیغات در گوگل داشته باشید تا متن‌ های تبلیغاتی خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که با استفاده از کلمات کلیدی مورد انتخاب شما اقدام به جستجو می‌کنند. برای نمونه اگر کاربران به دنبال خرید «بلیط هواپیما» باشند و شرکت شما کمپین تبلیغاتی‌ای به منظور فروش بلیط راه انداخته باشد، پس از وارد کردن عبارت جستجو، بسته به قیمت کلیکی که انتخاب کرده‌اید، نخستین وب‌ سایت به نمایش در آمده برای آن‌ها متعلق به تبلیغ شما خواهد بود.

سایر پلتفرم ‌های تبلیغاتی همگی مربوط به تبلیغات نمایشی هستند: مثل بسیاری از شبکه ‌های اجتماعی یا پلتفرم‌ هایی که تبلیغات نمایشی را در سایت ‌های پربازدید قرار می ‌دهند. با استفاده از تبلیغات نمایشی می‌توانید تبلیغات خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که در اینترنت در حال گشت‌زنی هستند. این نوع از تبلیغات در جاهای مختلفی به نمایش درمی‌آیند: برای نمونه ممکن است کاربری در صفحه‌ای از سایت دنیای اقتصاد باشد، با آن‌ها مواجه شود، یا به هنگام سر زدن به صفحهٔ خبرهای خبرگزاری تسنیم. مزیتی که استفاده از این نوع از تبلیغات برای شما دارد این است که امکان معرفی محصولات شما را به کاربرانی فراهم می‌کند که مستقیما به دنبال محصولات شما نمی‌گردند. بزرگترین این پلتفرم‌ها که شبکه نمایش بزرگی در ایران در اختیار دارد، پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت است که نمونه‌ای از تبلیغات همسان آن را در خبرگزاری تسنیم در زیر می‌بینید.

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی آنلاین می باشد که هم شامل بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) می ‌شود و هم شامل تبلیغات هزینه ‌بر که دستهٔ دوم به وسیلهٔ برنامه ‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک همسان پلتفرم مورد نظر صورت می‌گیرد و اغلب در ایران کاربرد چندانی ندارد هم به دلیل گرانی دلار و هم به دلیل تحریم‌ها و هم عدم نمایش به مخاطبان ایرانی . اغلب، هدف از راه‌اندازی کمپین ‌های بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی، معرفی بیشتر و بهتر برند و برقراری روابط مؤثر با مشتری ‌ها است.

محبوب‌ترین پلتفرم مورد استفاده برای بازاریابی در میان شبکه‌های اجتماعی در ایران اینستاگرام و تلگرام هستند. برای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ مطالبی که منتشر می‌کنید در جذب فالوئرها بسیار حیاتی هستند که برای اثرگذاری مطالب نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام را با عکس تبلیغاتی مناسب همراه کنید.

بازاریابی ایمیلی

همانگونه که از نام آن برمی‌آید در استراتژی های بازاریابی آنلاین به روش ایمیلی سعی بر آن است تا با ارسال ایمیل با مشتری‌ها ارتباط برقرار شود و به این صورت تعداد مشتری ‌های راغب و میزان فروش را افزایش داد. در بازاریابی ایمیل، همانند شبکه‌های اجتماعی، هدف، قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران است تا به این وسیله شما و کسب‌وکارتان را فراموش نکنند، اما بر خلاف شبکه ‌های اجتماعی، صاحبان مشاغل به هنگام استفاده از ایمیل، دستشان در استفاده از تکنیک‌ های مرتبط با فروش بازتر است، چراکه در قالب ایمیل می‌توان پیشنهادهای فروش مختلف، اعلان فروش محصولات، فراخوان برای اقدام و دیگر مسائل این چنینی را لحاظ کرد.

چه به هنگام خرید کردن مشتری‌ها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آن‌ها باید برای ارسال ایمیل به آن‌ها اقداماتی را در نظر داشت. برای نمونه می‌توان برای کسانی که با ذکر آدرس ایمیل خود ثبت‌نام می‌کنند تخفیفی در نظر گرفت تا انگیزه‌شان برای این کار بیشتر شود. به‌علاوه توصیه می ‌شود از سرویس ‌های مدیریت ایمیلی همچون «میل‌چیمپ یا میرلایت» استفاده کنید؛ کارکرد این سرویس ‌ها به این صورت است که متن‌های از پیش طراحی شده توسط شما را در موقعیت ‌هایی بخصوص (برای نمونه به هنگام ثبت‌نام کاربر؛ ایمیل خوشامدگویی) به صورت خودکار و در قالب ایمیل ارسال می‌کنند. برای جلوگیری از اشتباه ایمیل مارکتینگ و از دست رفتن هزینه و زمان تیم بازاریابی حتما مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به فعالیت‌ هایی اشاره دارد که طی آن‌ ها محتوایی به منظور جذب مشتری‌های راغب و جلب اعتماد کاربران در اینترنت منتشر می‌شود. محتوای تولیدی شما بسته به فعالیت و نیازهای‌تان ممکن است در قالب یکی از موارد زیر باشد:

  • مطالبی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید؛
  • مطالبی که به عنوان مهمان برای سایت‌ های دیگر منتشر می‌کنید و در آن‌ها به سایت خود لینک می‌دهید؛
  • دیگر انواع محتوایی که به منظور جذب مشتری‌های راغب مورد استفاده قرار می ‌دهید (کتاب‌ های الکترونیکی، مطالعه‌های موردی و … ). هدف استفاده از این گونه محتواها دریافت اطلاعات مشتری ‌های راغب است؛
  • اینفوگراف‌ها یا ویدئوهایی که امکان به ‌اشتراک‌ گذاری‌شان در پلتفرم‌ های مختلف شبکه ‌های اجتماعی وجود داشته باشد.

پیش از شروع بازاریابی محتوا باید اهداف مورد نظر خود را مشخص کرده باشید؛ به‌علاوه محتوای منتشر شده باید در هماهنگی با فعالیت‌ های مرتبط با بهینه ‌سازی موتور جستجو باشد. زمانی که برنامهٔ انتشار محتوا را طرح‌ ریزی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که محتوا باید به‌طور منظم منتشر شود؛ در غیر این صورت به نتایج مطلوب نخواهید رسید. مطلب بازاریابی محتوایی چیست به شما کمک می‌کند تا بدانید چه مواقعی سراغ سفارش تولید محتوا بروید و چه زمانی خودتان شروع به مثلاً تولید محتوا فروشگاه اینترنتی کنید.

آموزش بازاریابی اینترنتی

استراتژی های بازاریابی آنلایناموزش بازاریابی آنلاینبازاریابی آنلاینبازاریابی اینترنتی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تماس با ما