زمانی که عبارت « بازاریابی آنلاین چیست » به گوشتان میخورد یا آن را جایی میبینید، نخستین چیزی که به ذهنتان میرسد چیست؟ صاحبان مشاغل احتمالا با دیدن آن به یاد وب سایت میافتند؛ برخی افراد به شبکههای اجتماعی فکر میکنند و دستهای هم به وبلاگها.
تمامی اینها برای منظور تبلیغات قابل قبول هستند و موارد یاد شده، هر یک به مانند قطعهٔ پازلی است که در کنار یکدیگر مجموعهای جامع و گسترده به وجود میآورند و ما آن را با نام بازاریابی اینترنتی میشناسیم. متأسفانه، صاحبان مشاغلی که قصد دارند حضور مؤثری در اینترنت داشته باشند باید قطعه های پازل بسیاری را مدیریت کنند.
به هر عنوان بازاریابی آنلاین از ملزومات هر نوع کسبوکاری است؛ حتی اگر چندان بزرگ نباشند و در سطح محلی فعالیت کنند. با داشتن حضوری مؤثر در اینترنت میتوان تخصص و حوزهٔ کاری خود را به دیگران معرفی کرد، به مشتریهای راغب (یا لید یا سرنخ، به کسانی اشاره دارد که برای نخستین بار از کسبوکاری بخصوص بازدید میکنند و امکان خریدشان وجود دارد؛ در ادامهٔ مقاله به ذکر مشتری راغب اکتفا میشود) جدید دست یافت و به فروش و عرضهٔ محصولات و خدمات پرداخت؛ اینها همه در حالی است که با داشتن اطلاعات کافی و بدون نیاز به کمک افراد متخصص در زمینهٔ بازاریابی میتوان به تمامی اهداف یاد شده دست یافت.
این مقدمه چینی نسبتا طولانی تنها به منظور آن بود که پیش از شروع بحث اصلی مقاله درکی کلی از موضوع آن پیدا کرده باشید؛ در حقیقت مقالهای که از کیان آرت پیش رو دارید، دورهٔ آموزشی فشردهای دربارهٔ مطالب اساسی مرتبط با انواع پلتفرم های بازاریابی اینترنتی (آنلاین) است و البته اطلاعاتی هم در اختیارتان قرار خواهیم داد که برای شروع فعالیتها در این زمینه کارآمد و مفید خواهد بود.

بازاریابی آنلاین چیست؟
تا به حال به گسترش برند، محصول و یا خدمتِ شرکت خود از طریق بستر وب فکر کردهاید؟ بازاریابی آنلاین، استفاده از کانالهای مبتنی بر وب است تا بتوانید یک پیام در مورد برند، محصولات و یا خدمات خود به مشتریان بالقوه برسانید.
با گسترش فضای وب و استفاده مردم از دنیای اینترنت، کسب و کارهای بسیاری از انواع بازاریابی دیجیتال جهت گسترش برند خود استفاده میکنند تا از این طریق کاربران بسیاری را با محصول و خدمت خود آشنا میکنند. روشهای زیادی برای بهکارگیری بازاریابی آنلاین وجود دارد که از جملهی آنها میتوان به ایمیل مارکتینگ، بهینهسازی موتور جستجو، شبکههای اجتماعی، تبلیغات آنلاین و … اشاره کرد.
هدف این است که وقتی کاربر در حال مطالعه، خرید، جستجو کردن، گپوگفت در شبکههای اجتماعی و … در فضای اینترنت است، با کمک بازاریابی آنلاین توجه او را به خود جلب کنید و بازدیدکنندهی وبسایت خود را به مشتری تبدیل کنید.
همانطور که میدانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوتهای اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده میکند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعهی بازاریابی درونگرا قرار میگیرد.
پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همهگیر شود، بسیاری از کسبوکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و … استفاده میکردند. جالب است که با این همه گسترش تکنولوژی، همچنان کسبوکارهای زیادی از این نوع شیوههای بازاریابی استفاده و بسیاری از بودجهی خود را صرف تبلیغات سنتی میکنند.
تصور کنید محصول شما نوعی شکلات است. برای معرفی محصول خود تبلیغات تلویزیونی و رادیویی انجام میدهید و بروشور محصول خود را پخش میکنید. طبیعتا اگر تبلیغ شما به دست مخاطبان اصلیتان برسد، فروش شما افزایش پیدا میکند ولی راه آنالیزی برای تخمین بازده هر کدام از این روشها وجود ندارد. همچنین کنترل خاص و سریعی روی اجرای کمپینِ در حال انجام وجود ندارد. در صورتی که در بازاریابی آنلاین شما میتوانید با صرف هزینهای بسیار کم، تبلیغات خود را اجرا و محصول خود را معرفی کنید. همچنین میتوانید در مراحل مختلف، کمپین خود را زیر نظر داشته باشید، بررسی کنید و در هر مرحله آن را تغییر دهید تا به نتیجهی موردنظر خود دست یابید.
ابزارهای بازاریابی آنلاین
برای فعالیت در حوزهی بازاریابی آنلاین، لازم است با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و بتوانید با کمک آنها، محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید. بازاریابی اینترنتی و آنلاین ۷ زیر شاخه اصلی زیر را شامل می شود:
- سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
- بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
- بازاریابی محتوایی
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- تبلیغات کلیکی یا PPC
- بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
- بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی آنلاین، فرصتهای زیادی پیش روی شما میگذارد و کمک میکند حضور خود را در فضای وب موثرتر ادامه دهید و مخاطبان بیشتری را به کسبوکار خود دعوت کنید. جهت استفادهی بهینه از بازاریابی آنلاین، لازم است مشتریان خود را به خوبی بشناسید. برای این کار، میتوانید با استفاده از راههای مختلفی همانند مصاحبه با افراد و مشتریان مختلف، نمونهگیری و آمار، بررسی بازخورد کاربران و … شناخت نسبی از مشتری خود پیدا کنید؛ سپس از مزایا و ویژگیهای بازاریابی آنلاین که پیشتر ذکر شد، استفاده و لید و مشتری بیشتری را جذب کنید.
هر قدر فضای اینترنت و کاربران وب بیشتر افزایش پیدا میکند، رقابت بین کسبوکارهای مختلف در این فضا شدیدتر میشود. با وجود این اگر هر کسبوکاری مشتری خود را به خوبی بشناسد، با داشتن استراتژی مناسب میتواند در فضای وب، بازاریابی آنلاین خود را به صورت موثر انجام دهد و با ارائهی ارزش منحصربهفرد، لیدهای مناسب و زیادی جذب کند.
برخی اطلاعات از ویکی پدیا